Expositie Westlands Museum: Tussen Kunst en Reclame – Kleurrijke affiches voor groente en fruit
Het Westlands Museum presenteert de tentoonstelling ‘Tussen Kunst en Reclame – Kleurrijke affiches voor groente en fruit’. Maak kennis met unieke, historische affiches die tussen 1920 en 1970 werden ontworpen in opdracht van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen (CBT). Deze kleurrijke en pakkende ontwerpen speelden een belangrijke rol in de promotie van Nederlandse groente en fruit.
De tentoonstelling laat zien hoe affiches, als grafische hoogstandjes, een krachtige boodschap konden overbrengen. In plaats van advertenties in kranten of tijdschriften koos het CBT voor opvallende posters met aansprekende slogans als ‘Eet Nederlands fruit, dag in dag uit!’. Ontwerpers als Raoul Hynckes en Eppo Doeve maakten iconische affiches, die zowel kunstzinnig als commercieel van groot belang waren.
Naast de promotiecampagnes voor groenten en fruit toont de tentoonstelling ook beroemde affiches uit dezelfde periode voor merken als Philips en de Nederlandse Spoorwegen. Zo biedt de expositie een inspirerend overzicht van de affichekunst op het snijvlak van kunst en reclame.
Praktische informatie
Locatie: Westlands Museum, Middel Broekweg 154, Honselersdijk
Openingstijden: Dinsdag t/m zondag van 13.00 – 17.00 uur
Entree: € 8,50 | Museumkaart en kinderen t/m 17 jaar gratis